Моторното масло е смазка, която играе ключова роля за осигуряване на безпроблемната работа на двигателя с вътрешно горене. Смазва движещите се части, намалява триенето и минимизира износването, което е от съществено значение за дългия живот и правилната работа на двигателя. Маслото също помага за поддържането на двигателя чист, като премахва примеси като частици прах и отлагания, като същевременно образува тънък защитен филм в целия двигател за защита срещу корозия.
Важна роля на маслото е и охлаждането на двигателя от топлината, генерирана по време на процеса на горене. При серийни автомобили, където маслото не може да се охлади правилно, маслото прегрява, което намалява неговите триещи способности и вискозитет. По този начин маслото не е в състояние да смаже правилно движещите се части и се получава повреда на двигателя при продължителна употреба на такова прегрято масло.
По-новите двигатели използват т.нар топлообменници вода-масло. Тази система индиректно свързва водопроводите и маслопроводите в вътрешностите си, което осигурява по-бързо загряване на самото масло при стартиране и по този начин смазката достига по-бързо правилната работна температура, но в същото време охлаждащата течност я охлажда и поддържа на същите температурни стойности като себе си. Тази система работи само докато една от споменатите течности надвиши стойностите на лагера и тогава и двете прегряват едновременно, което се отразява негативно на работата на двигателя.
Във всички движещи се части, където възниква триене, се генерира топлина, която трябва да се охлади. Използва се за премахване на прегряването на маслото маслен охладител. Можем да намерим тази част в моторните спортове или по-мощни серийни превозни средства, или за охлаждане на двигателното масло, серво -масло, масло за скоростна кутия или диференциали. Методът на охлаждане при използване на маслен охладител е прост и същият като при охлаждане на вода във воден охладител. Маслото тече през ребрата на радиатора и приливът на въздух по време на шофиране или при включен вентилатор го охлажда. След това студеното масло се придвижва директно към двигателя, където охлажда движещите се части и ги поддържа в правилния температурен прозорец за най-идеалното им функциониране.
След топлообменниците те са най-използваните (главно в моторните спортове) няколко редов охладител. Сгънатите (огънати) маслени охладители са най-достъпни и в същото време осигуряват идеално ниво на охлаждане. Предимството им е лесен монтаж и множество размери, от които можете да избирате, независимо дали става дума за самия размер или за изходите. Най-продаваните са 13, 16 или 19 в линия, когато се използва на серийни или леко модифицирани превозни средства. При високи натоварвания и особено при дрифтове, където няма бързо охлаждане, се препоръчва използването на по-голям охладител, идеални 25 редови и по-голям в комбинация с с всмукващ или издухващ вентилатор.
- ПРЕДИМСТВА: лесен монтаж, възможност за избор от множество размери и мощности, ниска цена,
- НЕДОСТАТЪЦИ: устойчивост до 10 bar, ниска устойчивост на удар, изходи от едната страна
Маслен охладител или Охладител за скоростна кутия се монтират в превозни средства, които вече са произведени с хардлайн огъната тръба в предната част на автомобила или самия радиатор. Тези охладители са монтирани на връщащата страна на течността между кормилното управление и резервоара, където налягането вече не е в десетки бара, както от противоположната страна на кормилната система. Така охладеното масло се връща в контейнера, където допълнително се охлажда и след това се връща в кормилното управление. В случай, че оригиналният охладител не е достатъчен или колата ви не разполага с такъв, можете да посегнете към гореспоменатите няколко вградени охладителя или такива, предназначени за тази хидравлична система. Те се състоят от огъната тръба с множество охлаждащи ребра, които имат за цел по-добро разпределение на топлината и последващо охлаждане. В някои случаи съдържат допълнителен вентилатор за ускоряване на потока на течността.
- ПРЕДИМСТВА: лесен монтаж, леко тегло, ниска цена
- НЕДОСТАТЪЦИ: ниска устойчивост на повреди
Заварени алуминиеви маслоохладители, те са идентични с вградените подредени, но могат да издържат на по-високи налягания (15+ бара) и техните изместени изходи гарантират, че течността преминава през целия радиатор и следователно използва цялата охлаждаща повърхност, за да осигури перфектно охлаждане. Здравата конструкция осигурява максимална устойчивост дори срещу механични повреди, което е предимство особено в моторните спортове, където условията за употреба са безкомпромисни. Изтичащото масло може да причини трайна повреда на двигателя, така че по-издръжливият охладител е голямо предимство. Да избирате от няколко варианта на входове и изходи или габаритни размери както при другите охладители.
- ПРЕДИМСТВА:висока устойчивост на повреда и натиск, висок дебит, идеално охлаждане на маслото, голям обем, заварена конструкция позволява всякакви модификации
- НЕДОСТАТЪЦИ:по-висока цена, по-голямо тегло, необходимост от използване на фитинги
Охладителят е монтиран на изхода от масления филтър или на изхода за налягане от двигателя (в случай на охлаждане на двигателното масло). Те опростяват инсталацията адаптери под масления филтър или капачки за маслен филтър, където е възможно свързване гумени или тефлонови маркучи и фитинги директно в охладителя. Също така е възможно да се инсталира в тази система термостат, който ще регулира притока на масло към охладителя според температурата, което осигурява по-бързо загряване на маслото и последващото му регулирано охлаждане. Както вече споменахме, за да се осигури максимална ефективност, препоръчително е да се инсталира на охладителя вентилатор или набор от вентилатори, които ще осигурят постоянен въздушен поток и по този начин ще намалят температурата дори без въздушно налягане. Препоръчваме да направите или закупите водачи въздух или захар, за да увеличите ефективността на охлаждане.
V našej ponuke nájdete aj заместители на серийни маслени охладители. Те са директен заместител и са в максималните размери предвидени от мястото, където се монтират. Изработени от алуминий, те са по-издръжливи и осигуряват по-голям поток. Plug 'n' play инсталацията може да се извърши за няколко минути и в този случай не са необходими допълнителни модификации.
- ПРЕДИМСТВА: директен заместител на оригиналния радиатор, без допълнителни модификации
- НЕДОСТАТЪЦИ: по-висока цена, по-малко понижение на температурата на маслото в сравнение с допълнителни охладители за масло, ограничен размер поради мястото на монтаж
Повечето производствени превозни средства не предоставят информация за температурата на маслото, така че фактът, че имате прегряло масло, може да не ви е известен или ще разберете за това само от неблагоприятни звуци, идващи от колата (като прегряли кранове на хидравлични клапани) . За по-добра ориентация температурата на вашето масло е подходяща за монтаж уред за температура, чийто сензор можете да инсталирате с редукция на сензора за налягане масло или към системата за маслен охладител според случая адаптер под масления филтър. Не на последно място, заедно с охладителя на маслото, използването на масло с подходящ вискозитет идва в предвид, след използването на адекватен адитив.
При възникнали въпроси, не се колебайте да се свържете с нас и ние ще се радваме да ви помогнем да изберете правилния продукт.